Parlamentní kontrola veřejné správy, kontrola veřejné správy vykonávaná Nejvyšším kontrolním úřadem a Veřejným ochráncem práv
kontrolní působnost NKU
vykonává 8 základních typů kontrol:
1) kontrola plnění státního rozpočtu – nejen jeho naplňování, ale i kontrola používání prostředků. To samé je zajištěno i ve sféře samotné správy -> existuje zde tedy jistá duplicita, ale úvaha o nepotřebnosti je vadná, jde o záměr, který je funkční
2) kontrola státního závěrečného účtu – zpracovává zprávu a předkládá ji PS PČR
3) kontrola hospodaření se státním majetkem – dispozice, užívání, nájmy,…
4) kontrola hospodaření s finančními prostředky, které jsou vybírány na základě zákona ve prospěch právnických osob
5) kontrola hospodaření s prostředky poskytovanými státu ze zahraničí
6) kontrola hospodaření s prostředky, za které převzal stát záruky
7) kontrola vydávání a umořování státních cenných papírů
8) kontrola zadávání státních zakázek
• působnost dopadá na ministerstva, jiné správní úřady, jiné PO a FO a ostatní státní orgány, kontrole NKU nepodléhá ČNB
• problémem je, že vymezení kontrolní působnosti nejsou provázána, aby se zamezilo pochybám -> jednou se říká CO a v dalším ustanovení KOHO má NKU kontrolovat – Může kontrolovat všechny ve všem? Problém vzniká hlavně ve vztahu k FO a PO -> může provádět kontrolu u osob z toho důvodu, že platí daně? – přece se tak podílejí na naplňování státního rozpočtu – převažuje ale výklad, že tato práva přísluší daňovým orgánům