Kontrola veřejné správy vykonávaná Ústavním soudem a ochrana před nezákonnými právními předpisy
29. Kontrola veřejné správy vykonávaná Ústavním soudem a ochrana před nezákonnými právními předpisy.
ÚSTAVNÍ SOUD
– nezabývá se jen ústavností, ale i zákonností aktů
– pravomoci:
– rozhodování o zrušení právních předpisů nebo jednotlivých ustanovení, jsou-li v rozporu s ústavním pořádkem n. zákonem
– jde o rozpor s nařízením vlády, pr. předpisy ministerstev a jiných spr. úřadů, pr. předpisy a obecně závazné vyhlášky orgánů územní samosprávy
– návrh na zrušení může podat vláda, skupina alespoň 25 poslanců n. 10 senátorů, senát ÚS, zastupitelstvo kraje, veřejný ochránce práv a ten, kdo podal ústavní stížnost; jen ohledně pr. předpisu vydaném územním samosprávným celkem – ministr vnitra, věcně příslušný ministr a zastupitelstvo obce
– návrh je nepřípustný, jestliže tyto pr. předpisy pozbyly před doručením k ÚS platnosti n. dosud nebyly vyhlášeny ve Sbírce zákonů n. jiným stanoveným způsobem
– o návrhu rozhoduje Plénum ÚS; účastníkem je navrhovatel a ten, kdo předpis vydal; posuzuje se ústavnost a zákonnost z hlediska obsahu předpisu, způsobu přijetí a způsobu vydání
– dojde-li ÚS k závěru, že předpis je v rozporu s ústavním pořádkem nebo zákonem => vydá nález, kde se takový předpis zrušuje – dnem, který tam určí, zaniká platnost