Povstalecká hnutí
Problém je v tom, že orgán= vojenská organizace, která uplatňuje své mocenské akce na území dosavadního suveréna a proti němu; vykonává určitou veřejnou moc, byť embryonálně a vykonává ji vůči obyvatelstvu na té části území, kterou ovládá. Jedná se většinou o proměnlivé území. Pokud povstalci jsou úspěšní – dokáží se organizovat a vykonávat veřejnou moc nad většinou území, pak jde o tzv. rodící se stát (status in nascendi ?). Čím se povstalci liší od účastníků masových nepokojů, demonstrací je v tom, že vykonávají veřejnou moc, sice v omezeném rozsahu, mají omezenou normotvornou moc, účastní se vojenských akcí atd. y povstalců nelze považovat za státní moc – vykonávají proti státu. Orgán, který vykonává moc nad určitým území je tak třeba přijmout jako dočasný subjekt MPV . Povstání má vždy cíl – národněosvobozenecké např. vedoucí ke vzniku nové vlády či nového státu. Kombatanti – označení povstalců v MPV. Pokud stát přijde o moc nad určitou částí území, je třeba řešit. Nelze žádné území považovat za teritorium nulus – území nikoho. Z hlediska MP musí mít každé území správu – v tomto případě ji vykonávají kombatanti. Pokud se týče tvorby MP nejsou kombatanti tvůrci obecného MP. Mají však možnost stát se tvůrci partikulárního MP. Pokud státy vyjádří vůli, ochotu uzavírat s nimi smlouvy – tím vytváří MP partikulární. Mohou sjednávat smlouvy jak v písemné formě, tak i smlouvy tacitní.