Ústavní postavení obcí, pojetí obecní samosprávy.
Samosprávná obec je i nadále založena na tzv. samostatné působnosti. Její vymezení je upraveno v § 35 zákona jako částečné taxativně vyjmenovaný , ale v zásadě otevřený systém , principielně obecně zaměřený k uspokojování bydlení , ochrany a rozvoje zdraví , dopravy , výchovy a vzdělání , kulturního rozvoje a ochrany veřejného pořádku.
Obec je nově zmocněna ukládat v samostatné působnosti obecně závaznou vyhláškou povinnosti , a to jak ve věcech stanovených zvláštním zákonem , tak např. v záležitostech veřejného pořádku stanovením činností , jež by mohly narušit veřejný pořádek v obci , nebo být v rozporu s dobrými mravy , ochranou bezpečnosti zdraví a majetku , kdy činnosti lze vykonávat pouze v místech a časech obecně závaznou vyhláškou určených. Lze také stanovit , že na některých veřejně přístupných místech jsou takové činnosti zakázány. Povinnosti lze též ukládat pro pořádání veřejnosti přístupných sportovních a kulturních podniků , tanečních zábav a diskoték , ale také k zajištění udržování čistoty ulic , k ochraně životního prostředí , místní zeleně , atd.
V přenesené působnosti vykonává obec státní správu. Rozsah této působnosti se vztahuje k jednotlivým úsekům státní správy a je založen zvláštními zákony. Jde tedy o samosprávu modifikovanou souběžným výkonem státní správy – tedy teritoriálně organizované výkonné moci. Jde tedy o kombinaci veřejné moci dvou typů – státní a samosprávné v oblasti přenesené působnosti může obec vydat nařízení , avšak na základě zmocnění zákona a v jeho mezích.
Systematickým výkladem dospěl Ústavní soud k závěru , že zmocňující ustanovení obsažené v čl. 79 odst. 3 Ústavy se vztahuje na pravomoc vydávat obecně závazné vyhlášky ( tedy nyní již nařízení obce – poznámka autora ) v přenesené působnosti ( tj. , jestliže obec vykonává státní správy v rozsahu stanoveném zvláštními zákony ) a zmocňující ustanovení obsažené v čl. 104 odst. 3 Ústavy na pravomoc vydávat obecně závazné vyhlášky v samostatné působnosti obce.
Svěří-li zákon obci výkon státní správy v tzv. přenesené působnosti , je územní správním obvodem. Zákon nově zakládá obecní občanství. Občanem obce je fyzická osoba , která je státním občanem ČR a je v obci hlášena k trvalému pobytu. Občan obce má ze zákona řadu práv , např. volit a být volen do zastupitelstva obce.
Zákon zakládá státní dozor nad výkonem samostatné působnosti obcí , který vykonává krajský úřad v přenesené působnosti a Ministerstvo vnitra v rámci dozoru , který vykonávají krajské úřady , lze na obci např. požadovat změnu nebo zrušení nezákonné obecně závazné vyhlášky obce , rozhodnutí nebo opatření jejich orgánů nebo požadovat splnění úkolů stanovených jí zákonem. Na návrh krajského úřadu může Ministerstvo vnitra pozastavit obecně závaznou vyhláškou obce , která odporuje zákonu a podat návrh k Ústavnímu soudu na zrušení tohoto předpisu. Dozor nad výkonem přenesené působnosti obcí vykonávají Ministerstvo vnitra a krajské úřady v přenesené působnosti.
Ústavní systém České republiky počítá s různorodou právní ochranou územní samosprávy , na ústavní úrovni pak ve formě tzv. komunální ústavní stížnosti.
Veřejnoprávní samospráva