Zvláštní skutkové podstaty nekalé soutěže
f) zlehčování
– § 50 ObchZ; uvádění nebo rozšiřování nepravdivých údajů (v určitých případech i údajů pravdivých) o poměrech, výrobcích nebo výkonech soutěžitele, způsobilých přivodit mu újmu vzhledem k souvislosti, v níž byly učiněny
– oprávněná obrana: je-li soutěžitel donucen, aby nepravdivé údaje o sobě, rozšiřované druhým soutěžitelem, uvedl na pravou míru, může pronést pravdivé znevažující údaje o soutěžiteli
– postihem zlehčování se chrání goodwill (pokud je chápán jako dobrá pověst soutěžitele)
g) srovnávací reklama
– § 50a ObchZ; jakékoliv reklamní srovnávání , které přímo či nepřímo identifikuje jiného soutěžitele nebo jeho zboží či služby
– povolena jen pokud splňuje velmi přísné podmínky
– může být zlehčující (kritizující – výrobek konkurenta vyjde hůře) nebo opěrná (výrobek je bezdůvodně přirovnáván jako stejně dobrý k cizímu známému výrobku)
– nejsou tzv. zbožové testy, provedené objektivním a věcným srovnáním nezávislou osobou; jsou-li použity v reklamě, jedná se o srovnávací reklamu a musí splnit její náročné podmínky
– přípustná, jen pokud je srovnávání objektivní, jen ve znacích, které jsou pro ně podstatné, relevantní, ověřitelné a reprezentativní
– srovnání možné jen mezi výrobky nebo službami, které uspokojují stejné potřeby