Zvláštní skutkové podstaty nekalé soutěže
Pojmenované – demonstrativní výčet nejčastějších případů porušení práva
Nepojmenované – další jednání, o nichž rozhoduje soudní judikatura přímo podle generální klauzule, zda jsou nekalou soutěží – např. otrocké napodobení (pouhé okopírování produktu soutěžitele), diskriminace, využití zákazníků pro získání dalších zákazníků, vázání nákupů zákazníků na výhry a prémie, agresivní reklama, zneužití tzv. veřejného činitele v reklamě, zneužití pocitu vděčnosti v reklamě…
a) klamavá reklama
– § 45 ObchZ; šíření údajů o vlastním nebo cizím podniku, které je způsobilé vyvolat klamnou představu a získat tím vlastnímu nebo cizímu podniku v hospodářské soutěži prospěch na úkor jiných soutěžitelů nebo spotřebitelů
– šíření: mluvené, psané slovo, TV, rozhlas, jiné sdělovaací prostředky překračující rámec soukromí (i vícečetné individuální dopisy)
– klamavý: údaj zásadně nepravdivý, ale i pravdivý, pokud v souvislostech, v nichž byl učiněn, může vést k omylu
– podrobně definována v právu ES
b) klamavé označení zboží a služeb
– § 46 ObchZ; týká se jen zboží a služeb, nikoliv soutěžitele samého nebo jeho podniku
– způsobilé vyvolat mylnou domněnku o jejich místu původu, určitém výrobci, zvláštních znacích nebo jakosti
– klamavé může být i pravdivé označení