Ústavněprávní základ koncepce „pyramidy“ právních norem. Pojetí funkcí státu, jejich historická souvislost.
26. Ústavněprávní základ koncepce „pyramidy“ právních norem. Pojetí funkcí státu, jejich historická souvislost.
Právní systém ČR je budován na principu soustavy právních norem respektive právních předpisů , jejichž vzájemné horizontální a vertikální vztahy jsou svázány řadou pravidel , které mají za cíl zajistit praktickou funkčnost zmíněné soustavy. Právní předpisy , obecně závazné právní akty vytvářené zvláštním orgánem nadaným specifickou pravomocí , tvoří jako formální prvky právní ČR , normativní systém , který je systematický připravován jako regulační prostředek lidského chování.
Právní předpis aktivním způsobem zasahuje do života kohokoliv v ČR , a za určitých okolností i mimo ni. Vzhledem k této vlastnosti je nutné proces tvorby právních předpisů podrobit postupům zajišťujícím , že omezování práv a ukládání povinností jako prostředků regulační funkce právního řádu nepřesáhne nezbytně nutnou mez. Každému druhu právního předpisu jsou svěřeny různě intenzivní formy výše zmíněných zásahů. Na základě těchto skutečností , představovaných intenzitou právní síly toho kterého právního předpisu , která je chápána jako vlastnost právního předpisu zavázanost své adresáty , je také vystavěna hierarchická soustava nebo také pyramida uzavřeného výčtu druhů právních předpisů spolu se zásadami jejich vzájemných vztahů.
Základy soustavy jsou logicky upraveny právním předpisem nejvyšší právní síly , a to ústavním zákonem ČNR č. 1/1993Sb. , Ústavou ČR , tedy v koncepci vertikální soustavy právního řádu ČR ústavním vrcholem soustavy právních norem. Ústava spolu s Listinou základních práv a svobod vyhlášenou jako právní předpis sui genesis v právní síle ústavního zákona usnesením předsednictva ČNR č.2/1993 Sb. také stanoví limity věcné působnosti jednotlivých druhů právních předpisů.
Základní a nejobvyklejší členění právních předpisů využívá právní sílu právní normy , respektive právního předpisu. Absolutní právní síla umožňuje rozlišovat právní předpisy primární , vyšší právní síly a právní předpisy sekundární , nižší právní síly. V rámci právního systému ČR je možné členění právních předpisů na primární a sekundární ztotožnit s členěním na právní předpisy zákonné a podzákonné.