Prameny správního práva, platnost, účinnost a publikace právních předpisů
– PRÁVNÍ ŘÁD ČR
– po zániku ČSFR – materiální kontinuita právního řádu (Recepční zákon 4/93 přejal zákony platné do 31.12.1992 s výjimkou těch, které se týkaly pouze federace nebo které odporují českým zákonům)
– dále ČR deklarovala vůli být nástupnickým státem ČSFR ke smluvním a jiným závazkům MP, a ke konkrétním závazkům ČSFR, jsou-li spojeny s územím ČR
– časová působnost převzatých norem zůstala nedotčena; územní a věcná => jsou-li spojena práva a povinnosti s územím ČSFR a stát. občanstvím ČSFR – rozumí se tím území a státní občanství ČR
– ústavní zákony platné ke dni účinnosti ústavy, mají pr. sílu zákonů, pokud nebyly výslovně začl. do úst. pořádku ČR (Ústava, čl. 112).
– byla zrušena bývalá ústava, zákon o čsl. federaci a UZ, které je měnily a doplňovaly a také zákon o státních symbolech
– DRUHY PRAMENŮ SPRÁVNÍHO PRÁVA
– ústava a ústavní zákony:
– upravují postavení veřejné správy, její kompetenci a pozici adresátů jejího působení; ústavní základy veřejné správy jsou hlavně v úpravě moci zákonodárné, výkonné a soudní
– ústavní principy i normy upravující stavební prvky správy, jsou dlouhodobým, relativně neměnným východiskem pro celý pr. řád => i pro normotvorbu správy
– pravidla mezinárodního práva:
– ovlivňují prakticky všechny oblasti správy
– novým zněním čl. 10 od. 1.6. 2002 – jsou do našeho pr. řádu inkorporovány všechny vyhlášené MS, k jejichž ratifikaci dal Parlament souhlas; mají přednost před zákonem -> posun k monistickému pojetí vztahu vnitrostátního a mezinárodního práva
– právo ES:
– zvláštní autonomní pr. řád – v jeho prospěch člen. státy omezily svou suverénní normo-tvornou pravomoc => toto právo je závazné v rámci členských států
– od přistoupení k EU se vztahy našeho pr. řádu a pr. řádu ES řídí principy aplikační přednosti, bezprostřední použitelnosti a přímého účinku komunitárního práva