Parlamentní kontrola veřejné správy, kontrola veřejné správy vykonávaná Nejvyšším kontrolním úřadem a Veřejným ochráncem práv
NKÚ
vývoj NKU
• u nás existovalo již více orgánů tohoto typu
o 1919 vznikl Nejvyšší účetní kontrolní úřad -> „ministerstvům na roveň postavený“, v čele stál předseda, úkolem NUKU byl výkon dozoru na státním hospodářství, jmění a dluhu, sestavoval také státní závěrečný účet (dnes to dělá MF), neměl exekutivní pravomoc – o zjištěných závadách informoval NS (pokud nebyly po upozornění odstraněny), fungoval až do roku 1951
o 1951 vzniklo Ministerstvo státní kontroly (po vzoru SSSR), záměrně byla odstraněna nezávislost kontrolního úřadu, kontrola se vztahovala nejen na veřejné hospodaření, ale na všechny záležitosti výkonu správy -> univerzální působnost, roku 1961 byl tento úřad spojen se statistikou
o 1968-69 – zřízen opět NKU, který byl koncipován jako nezávislý, ale podržel si univerzální působnost, v jeho čele stál generální kontrolor (volen ČNR)
o po roce 1970 byl prosazen nový model sovětský -> zřízeny Výbory lidové kontroly – svojí povahou exekutivní vládní orgány (v podstatě ministerstva), ústřední jmenovala vláda, na úrovni Národních výborů byly voleny
o po listopadu 89 bylo obnoveno Ministerstvo státní kontroly -> časově omezené, řešení pro dobu přebírání moci
o ústavním zákonem z roku 1991 byl zřízen NKU -> působnost upravil zvláštní zákon, podržel si univerzalitu -> kontroloval veškerý výkon státní správy, souběžně s ním existovala stále Ministerstva státní kontroly, zákonem č. 166/1993 Sb. byla zrušena a zúžila se působnost NKU podle klasického modelu (nevrátilo se ale slovo „účetní“)