Vyvlastnění a jiná (územní) omezení vlastnického práva a kontrola VS
Stížnost – vl. vyhláška o vyřizování stížností, oznámení a podnětů pracujících č. 150/58 ú.l.-
stále platná a stanoví režim pro vyřizování podání občanů a jejich organizací;
dnes povahu už jen interní normativní instrukce pro orgány správy podřízené vládě;
a) stížnost- podání, kterým se osoba domáhá ochrany svých subjektivních práv ve vlastním zájmu, pokud se předmět stížnosti netýká veřejného zájmu;
b) oznámení- podání, kterým se někdo domáhá ochrany subjektivních práv třetích osob, pokud předmět podání se netýká veřejného zájmu;
c) podnět- podání, kterým se někdo ve svém zájmu či zájmu třetích osob domáhá zlepšení činnosti úřadu.
Platí, že:
a) každý oprávněn stížnost podat a orgán VS je povinen na ni odpovědět;
b) vůči stěžovateli nesmí být činěny žádné zákroky proto, že podal stížnost;
c) stížnost je pro spr. orgán jen podnětem k služeb. dohledu či spr. dozoru, příp. zahájení spr. řízení (ex offo; přestupkového řízení – na žádost musí spr. orgán do 30 dní informovat o přijatých opatřeních).
O stížnost, oznámení, podnět či petici se však nejedná, jestliže z obsahu podání vyplývá, že se jedná o opravný prostředek (ve správním řízení) či jiný procesní prostředek.
Oblast soudnictví – lze se obrátit se stížností jen na:
a) průtahy v řízení,
b) nevhodné chování soudních osob,
c) narušování důstojnosti řízení před soudem;
vyřizují je předsedové všech typů soudů; anonymy se nevyřizují;
stížnost nesmí být stěžovateli na újmu, pokud se jí nedopustil TČ či přestupku;
může být podána ústně i písemně; je přešetřena a vyřízena ve stanovené lhůtě – lze požádat o přešetření orgán vyššího stupně.
Profesní komory – řeší stížnosti na výkon povolání svých členů (vykonávají VS z důvodu
povinného členství v nich).