Jedná se např. o tyto principy:
– nezávislost soudní moci a nezávislost a nestrannost soudců,
– rovnost práv účastníků při řízení před soudem,
– presumpce neviny,
– právo na veřejné projednání věci a řada dalších.
Soudce nemůže zastávat místo jiného ústavního činitele, jsou omezeny jeho podnikatelské i politické aktivity. Zárukou nezávislosti soudce jsou i pevná pravidla věcné i místní příslušnosti soudů k projednávání jednotlivých věcí.
Nejvyšší kontrolní úřad
Nejvyšší kontrolní úřad je charakterizován ve smyslu jeho postavení a obecného vymezení pravomocí, dále je zde stanoveno, že prezidenta a viceprezidenta tohoto úřadu jmenuje prezident republiky na návrh Poslanecké sněmovny.
Jedná se tedy o samostatný a nezávislý orgán, který nenáleží do tripartity moci (zákonodárná, výkonná a soudní), který kromě kontrolních oprávnění nemá mocenská oprávnění ve vztahu k jiným vrcholným ústavním orgánům.
Podle Ústavy tento úřad vykonává kontrolu hospodaření se státním majetkem a plnění státního rozpočtu. Věcně se tedy rozsah jeho kontrolní činnosti vztahuje na:
– hospodaření se státním majetkem a finančními prostředky,
– plnění státního rozpočtu,
– státní závěrečný účet,
– zdávání státních zakázek atd.