Zákonodárný proces v Parlamentu ČR.
součinnost prezidenta
Prezident republiky má právo schválený návrh prostého zákona ( nikoliv ústavního ) do 15 dnů ode dne , kdy byl postoupen vrátit. Vrácení může PS přehlasovat ( nadpoloviční většinou všech poslanců ) , smí však pouze setrvat na PS schválené verzi a nemá právo dodatečné přijímat pozměňovací návrhy. V lepším případě prezident zákon podepíše.
podepsání zákona
Zákon podepíší předseda PS , předseda vlády a prezident a to i tehdy , pokud prezident použil právo veta. Po neúspěšném vetu prezident nemá povinnost zákon podepsat , i když je to v rozporu s čl. 51 Ústavy. Praxe se v takových případech řídí předpisem nižší právní síly – prezidentův podpis chybí např. na novele zákona o loteriích.
vyhlášení zákona ve SZ
Řídí se zákonem o sbírce zákonů a sbírce mezinárodních smluv.
zrušení zákona Ústavním soudem
ÚS může na návrh oprávněného subjektu svým nálezem zrušit schválený zákon , jež nabyl platnosti , shledá-li u zákona rozpor s ústavním zákonem či mezinárodní smlouvou dle čl. 10.
Jednací řád PS umožňuje přijímat zákony v urychleném zkráceném řízení ve stavu tvz. legislativní nouze :
o stavu legislativní nouzi rozhoduje předseda PS na návrh předsedy vlády
stav nouze může předseda PS vyhlásit pouze v situaci tzv. mimořádných okolností jež vykazují znaky zásadního ohrožení : základních práv a svobod , bezpečnosti státu , nebo když státu hrozí značné ekonomické škody
ve zkráceném jednání může být ohledně posouzen vládní návrh zákona k provedení rozhodnutí Rady bezpečnosti OSN o akcích k zajištění mezinárodního míru a bezpečnosti