Subjekty, obsah a předmět administrativně právních vztahů, působnost a pravomoc…
– PODMÍNKY VÝKONU PRAVOMOCI SUBJEKTŮ SPRÁVY
– právní normy svazují subjekty správy s různou intenzitou – v někt. případech jsou vyznačeny všechny jejich kroky (-> subjekty správy jsou plně vázány), někde je zase správě umožněna úvaha, jak rozhodnout a stanoveny její meze
-> široké využívání neurčitých právních pojmů – např. obecný zájem, veřejný pořádek, noční klid, dovoluje-li to povaha věci, bezúhonnost, povinnost postupovat s největší opatrností,… => orgán si objasní význam neurčitého pojmu a jeho rozsah a hodnotí skutečnosti případu, zda je lze zařadit do rámce vytvořeného neurčitým pojmem
X ani použitím neurčitých pojmů nelze pokrýt všechny varianty rozhodování => diskreční pravomoci = správní uvážení – zákon dává možnost volby mezi různými činnostmi v daném případu: jednak může uvážit, zda urč. kroky vůbec učiní, jednak může nabízet souřadně více možných postupů – a obojí může být použito současně
– tato úprava může být kombinována s použitím neurčitých pojmů, které zpravidla diskreční pravomoc omezují
– vázanost principem rovnosti osob – vyplývá i rovnost veřejných práv – čl. 4 L; toto je třeba vztáhnout i na rozhodování v diskreční pravomoci, uplatňuje se i v přístupu občanů ke službě ve veřejném sektoru
– princip kontinuity – správa nemůže přerušit ani zanechat plnění funkcí
– činnost subjektů správy směřuje k uspokojování veřejného zájmu, proto je třeba sledovat, zdali jsou v každém případě pravomoci realizovány v souladu s jejich účelem (princip speciality); PO veřejného práva smějí vykonávat jen takové činnosti, které směřují k uskutečnění jejich poslání => tento princip zabraňuje zneužívání pravomoci; stejně tak je nepřípustné použít pravomoc k prosazení veřejného zájmu odlišného od toho, kt. je s ní spojen
– sledování naplnění účelu pravomoci – je obtížné dostat se ke skutečnému záměru autora aktu => tak se teď nejvíce používá princip proporcionality
– subjekty správy musí dbát principu právní jistoty – hl. u zákazu retroaktivity a u ochrany nabytých práv, a by správa jednala vždy tak, jak lze od ní oprávněně očekávat
– princip transparence – činnost subjektů správy musí podléhat stálé kontrole – je třeba zajistit otevřenost, průhlednost
– procesní principy