Statutární předpisy a vnitřní předpisy ve veřejné správě, platnost, účinnost a publikace právních předpisů
5. Statutární předpisy a vnitřní předpisy ve veřejné správě, platnost, účinnost a publikace právních předpisů.
Obecně k správní činnosti
– právo vydávat abstraktní akty je spojeno s výkonem vrchnostenské správy nebo s oprávněním zavazovat pracovníky urč. organizační jednotky n. členy samosprávného společenství
– v absolutistických monarchiích a poté v totalitárních státech vůdcovského typu mohla být nařízení stejně závazná jako zákony a být vydávána nezávisle na zákonech -> až moderní ústavy vycházející z dělby moci přinesly změnu – parlament je nositelem zákonodárné moci a jediným oprávněným orgánem státu zákony přijímat
– v materiálním smyslu ale zůstala legislativní pravomoc rozdělena mezi moc zákonodárnou a výkonnou X priorita zákonodárné moci ale nebyla narušena
– původní představa: pravomoc vydávat nařízení je výrazem postavení nejvyššího představitele výkonné moci -> změna – nařízení se stalo jednou z možných forem pr. předpisu k provedení zákona
Právní předpisy a jiné abstraktní formy správní činnosti
– právo vydávat abstraktní akty je spojeno s výkonem vrchnostenské správy nebo s oprávněním zavazovat pracovníky urč. organizační jednotky n. členy samosprávného společenství
– v absolutistických monarchiích a poté v totalitárních státech vůdcovského typu mohla být nařízení stejně závazná jako zákony a být vydávána nezávisle na zákonech -> až moderní ústavy vycházející z dělby moci přinesly změnu – parlament je nositelem zákonodárné moci a jediným oprávněným orgánem státu zákony přijímat
– v materiálním smyslu ale zůstala legislativní pravomoc rozdělena mezi moc zákonodárnou a výkonnou X priorita zákonodárné moci ale nebyla narušena
– původní představa: pravomoc vydávat nařízení je výrazem postavení nejvyššího představitele výkonné moci -> změna – nařízení se stalo jednou z možných forem pr. předpisu k provedení zákona