Prameny SP, statutární a vnitřní předpisy ve VS
4. Obecně závazné vyhlášky úz. samosprávy v samostatné působnosti – zastupitelstva obcí a VÚSC si mohou upravovat pr. normami věci, které patří pod jejich správu; vyhlášky musí být v souladu se zákony a pr. předpisy vydanými k jejich provedení; i zde lze uložit povinnosti jen na základě zákona, a to v rámci zákonného zmocnění relativně konkrétního ustanovení z. o obcích; vyhlášky musí být obecné; vyhlášku nutno změnit či zrušit, pokud se dostane do rozporu s předpisy vyšší pr. síly (stejně jako u bodu 3); vyhlášky jsou výrazem ústavně zaručené autonomie úz. samosprávy. Vyhlášky mohou vydávat i městské části či obvody územně členěných statutárních měst (nález ÚS).
5. Pravidla mez. práva – inkorporace (formální monismus)jen u čl. 10 – mez. smlouvy o lid. právech, ratifikované a vyhlášené, jsou bezprostředně závazné a mají přednost před zákonem – při aplikaci je třeba vycházet přímo z obsahu smlouvy, která neztratila MP formu; ke schválení nutno 3/5 všech poslanců a 3/5 přítomných senátorů; ÚS rozhoduje o zrušení zákonů či jiných pr. předpisů, jsou-li v rozporu; další smlouvy mohou vyžadovat souhlas Parlamentu (o lid. právech, politické a hospodářské všeobecné povahy, smlouvy k provedení zákonem). Při transformaci nabývají pravidla MP formu vnitrostátního pramene práva (formální dualismus); adaptace představuje obsahově přibližný (ale požadované cíle naplňující) přenos pravidel MP.
6. Právo ES-EU – odlišné od vnitrostátního i mez. práva; tvoří jej primární (zakládající smlouvy) a sekundární právo (odvozené právo, judikatura ESD, obecné principy práva ES).
7. Obecné principy práva a zásady SprPr – jejich platnost je nezávislá na jakýchkoliv formálních znacích (aplikují se, i když je neuvádí žádný pramen); soudce obvykle pouze konstatuje jejich existenci; vůči zákonům a úst. zákonům však mají roli pomocnou a výkladovou; obvykle se užívají principy pr. státu; princip rovnosti a nediskriminace; spravedlnost, lex retro non agit (x např. předpisy o restitucích).
8. Nálezy ÚS – jako negativní zákonodárce (zrušení části či celého pr. předpisu).