Mezinárodně právní postavení Evropských společenství
Všechna 3 Evropská společenství vznikla jako mezinárodní organizace – mají tedy právní subjektivitu podle mezinárodního práva, jejím projevem je způsobilost uzavírat mez. smlouvy s jinými subjekty mez. práva. Sdružení států na základě mezinárodních smluv, trvalá povaha, orgány, dosažení cílů a užívá atributů mezinárodněprávní subjektivity. Znak nadstátnosti.
Společenství mají rovněž právní subjektivitu z hlediska vnitrostátního práva členských států.
3. rovina pr. subjektivity je právo Společenství samo – všechna 3 Společenství mají právní subjektivitu i v právu Společenství.
Návrh rozpočtu předkládá Komise Radě – poté, co je Rada doplní nebo změní, je předložen EP, pokud je schválen, je přijat.
Příjmy rozpočtu :
cla a dovozní přirážky při dovozu zboží z nečlenských zemí
odvod z DPH vybraný v minulém roce v čl. státech
od r. 88 příspěvek čl. států podle podílu HNP každého čl. státu na celkovém HNP Společenství
Výdaje rozpočtu : zemědělská politika, strukturální fondy, regionální a sociální politika, výzkum a technologický rozvoj, další společné politiky (doprava…), vnější vztahy, ostatní (administrativa)
– obligatorní – vyplývají z aktu primárního a sekundárního práva (zemědělství, plnění mezinárodních smluv)
– neobligatorní – prosazovány do rozpočtu na základě politické vůle (výzkum, ochrana životního prostředí) – záleží na EP
zásady:
– zásada ročního rozpočtu
– zásada úplnosti (veškeré příjmy a výdaje) a vyrovnanosti rozpočtu
– zásada jediného rozpočtu pro všechny 3 společnosti
– zásada ochrany finančních zájmů společenství