1. čtení zákona
a) obecná rozprava – diskuze, zda se tím poslanecká sněmovna bude vůbec zabývat (2 kluby nebo 50 poslanců může tento zákon zavrhnout), a dospěje ke stanovisku: v nebude se zabývat = konec zákonu v zákon je nedokončený = vrátí sek přepracování navrhovateli v bude se zabývat = pošle zákon k projednání do výboru b) výbory – mají za úkol odborné projednání a podrobné prozkoumání zákona do lhůty 60 dní +/- 20 dní (s prodloužením lhůty na prozkoumání musí souhlasit navrhovatel) Usnesení/stanovisko výboru (není pro poslaneckou sněmovnu závazné k hlasování): v doporučí ke schválení v nedoporučí v doporučí s pozměňovacími návrhy 2. čtení 2 části 2. čtení: 1. část – obecná rozprava a) zahájí navrhovatel zákona odůvodněním proč návrh zákona vznikl tzv. důvodová zpráva b) zpravodaj výboru shrne stanovisko výboru 2. část – podrobná rozprava a) podávaní pozměňovacích návrhů k zákonu (tento může podat každý/kterýkoli poslanec) b) podávání jiných návrhů než pozměňovacích př. návrh na znovu projednání ve výborech a návrh na zamítnutí (o tom se může ovšem hlasovat až na začátku 3. čtení) Po ukončení 2. čtení se shrnou všechny pozměňovací návrhy což zpracovává kancelář poslanecké sněmovny a obešle tímto shrnutím všechny poslance, kteří mají 72 hodin na prostudování. Až po uplynutí této lhůty může začít 3 čtení. 3. čtení a) podávání pozměňovacích návrhů pouze ve smyslu technických oprav např. čísla stran, interpunkční znaménka apod. a jednání o změně data účinnosti b) hlasování o všech pozměňovacích návrzích c) hlasování o vrácení zákona d) hlasování o finální podobě zákona (tj. návrh zákona + odsouhlasené pozměňovací návrhy k zákonu) → po schválení zákona postupuje dále k projednání do senátu kde tento proces probíhá opět ve 3 čteních