Prameny správního práva, platnost, účinnost a publikace právních předpisů
– kritériem ústavnosti nařízení je považován hlavně soulad jeho obsahu, účelu a rozsahu s obecným výkladem zákona jako celku a s jeho účelem
– nařízení nemohou vyšší orgány měnit ani rušit (výjimkou je zákon 22/1997), v úvahu přichází jen sistace a návrh na zrušení k ÚS
– normo tvorba exekutivy je vždy odvozena přímo od zákona, neexistují terciální předpisy
– mezi nařízeními a jinými akty správy není ostrá hranice – v pochybnostech je třeba vycházet z charakteru konkrétního zákonného zmocnění a z posouzení obsahu aktu spolu s úpravou požadavků na jeho publikaci; nález 73/2000 sv. 18 – klasifikaci pramenů je nutno odvinout hlavně od obsahu pr. normy
–
obecně závazné vyhlášky územních samosprávných celků v oblasti samosprávy:
– forma normo tvorby subjektů územní samosprávy, jsou jedním z projevů jejich práva na samosprávu
– mohou být vydávány v hranicích působnosti, kterou zákon o obcích, zákon o krajích, z. o hl. m. Praze, nazývají samostatnou působnost X při výkonu přenesené působnosti – státní správy – se vydávání předpisů orgány územní samosprávy řídí shodným režimem jako u pr. předpisů správních orgánů
– musí být v souladu se zákony a pr. předpisy vydanými k jejich provedení
– nemohou upravovat věci vyhrazené pouze zákonu
– musí obsahovat výlučně obecnou úpravu, nikoliv rozhodnutí v konkrétní věci
– musí být dodržen zákonem stanovený postup jejich přijetí a vyhlášení
– subjekt, který ji vydal, ji může kdykoliv změnit n. zrušit, je povinen tak učinit, pokud se dostane do rozporu s právními předpisy vyšší pr. síly
– jsou výrazem ústavně zaručené autonomie subjektů územní samosprávy X nařízení jsou formou činnosti státní správy
– u ministerstev, jiných spr. úřadů i orgánů územní samosprávy v rámci státní správy – je to vždy záležitost výslovného zákonného zmocnění X u samosprávné působnosti mají naopak vyhrazeny urč. vztahy, které mohou právně upravit – závisí čistě na jejich vůli, zda přikročí k pr. úpravě či to bude řešit jinak
– nařízením je prováděn konkrétní zákon X u obecně závaz. vyhlášek je zákonná delegace provedena jinak, často obsahově širší formulací
– možnost ukládání povinností ve vyhláškách je v ČR řešena hlavně organizačně technickým výčtem věcné působnosti