Ústavní základy organizace české veřejné správy…
– podle § 61/1 OZř je tato působnost rozdělena na:
– obce, jejichž orgány vykonávají státní správu
– obce, jejichž obecnímu úřadu byla svěřena působnost pověřeného obecního úřadu => širší rozsah než orgány obcí předchozí skupiny a ve větším správním obvodu
– obce s rozšířenou působností, jejichž obecní úřad vykonává oproti předchozím ještě další přenesené působnosti a ve větším správním obvodu než pověřený obecní úřad
– § 61 odst. 2
– obce obdrží příspěvek ze státního rozpočtu na plnění úkolů v rámci přenesené působnosti
– pokud by orgán obce povinnost neplnil => učiní opatření k nápravě krajský úřad nebo MV => mohou tímto výkonem pověřit jiné obce => na pověřený obecní úřad, do jehož správního obvodu patří
– neplní-li tyto povinnosti obecní úřad obce s rozšířenou působností => rozhodne MV => přesun na jiný obecní úřad obce s rozšířenou působností; ani v jednom z těchto případů se nepostupuje podle správního řádu
– obce spolu mohou uzavírat veřej.-pr. smlouvy
– u krajů – § 29 a 30 KZř
– řadí se sem také subjekty, kterým zákon n. rozhodnutí na základě zákona propůjčuje výkon státní správy => zpravidla autorizací nebo koncesí, které mají formu správního aktu; nemají ale na toto propůjčení právní nárok