Ústavní základy organizace české veřejné správy…
Organizace veřejné správy
Vykonavatelnost veřejné správy (přímá a nepřímá) – vykonává vždy organizační složka (obecní úřad, ministerstvo) na člověka. Vykonavatelem se tedy rozumí určitý orgán. Pokud jí je konkrétní osoba, pak musí být výslovně uvedena v zákoně. Např. 570/1991 upravující živnostenský úřad, neboli odbor obecního úřadu.
Vznik vykonavatelnosti veřejné správy:
1) princip legality – vykonavatelé musí být zřízeni přímo zákonem nebo na základě zákona a způsoby, které stanoví čl. 71 odst. 1 ústavy.
2) Vykonavatelé samosprávy – zřízeni v §5 zákona o obecním a krajském zřízení nebo na základě jeho zmocnění.
3) Zákon zřizuje vykonavatele – ministerstva a jiné správní úřady podle zákonů:
– 2/1969 Sb. – o zřízení ministerstev a kompetenční zákon
– 570/1991 Sb. – živnostenský zákon???
– 359/1992 Sb. – o výkonu katastrálních úřadů
Kompetenční zákon – zřizuje ministerstva a kompetence, výčet zde není úplný. Není mezi zákony vztah speciality, mají stejnou právní sílu (samozřejmě pokud není v dalších zákonech upřesněna).
Typy subjektů správního práva
Přednášela: JUDr. Miloslava Hálová
1) stát:
– ostatní právní subjekty se od něj odvozují (stát je originární subjekt)
– veřejná správa vykonávaná státem, je státní správa
– vykonává se pomocí vykonavatelů:
a. přímo (např. ministerstva)
b. nepřímo (např. orgány územní samosprávy)