69. USPOŘÁDÁNÍ VEŘEJNÉ SPRÁVY, ÚSTŘEDNÍ ORGÁNY STÁTNÍ SPRÁVY
Uspořádání veřejné správy – kritéria členění, subjekty a vykonavatelé veřejné správy
Subjekty veřejné správy jsou především stát a veřejnoprávní korporace.
Veřejná správa přitom může být vykonávána přímo státem nebo nepřímo, prostřednictvím subjektů, které k tomu byly zákonem zmocněny.
Veřejnoprávní korporací se obecně rozumí sdružení osob za účelem dosažení společného cíle při uskutečňování veřejných zájmů, které má právní subjektivitu, a které je ze zákon a nadáno příslušnou pravomocí a působností ve veřejné správě.
Teorie správního práva k subjektům veřejné správy řádí též veřejné fondy a veřejné nadace, dále veřejné ústavy a veřejné podniky. Subjekty veřejné správy mohou ovšem být i fyzické a právnické osoby soukromého práva.
Vykonavateli veřejné správy jsou zejména orgány subjektů veřejné správy.
Z hlediska své územní působnosti je veřejná správa v České republice vykonávána jednak orgány s celostátní působností, jednak orgány regionálními, s působností jen na části státního území.
Z věcného hlediska je výkon veřejné správy uskutečňován orgány se všeobecnou působností a orgány, jimž přísluší pouze působnost dílčí.