23. FINANČNÍ SPRÁVA
Řada finančně právních norem je realizována skrze zvláštní správní činnosti uskutečňované správními úřady. Ve funkčním pojetí, tedy souboru správních činností realizovaných orgány veřejné správy, který označujeme pojmem „finanční správa.“
Finanční správu lze chápat v organizačním smyslu, jako systém správních úřadů vykonávajících veřejnou správu a ve funkčním pojetí, jako soubor správních činností zajišťujících tvorbu materiálního základu poskytování veřejných statků (správa fiskální) a soubor správních činností zabezpečujících veřejnoprávní dohled (dozor) nad realizací finančních činností nefiskálního charakteru.
Podle toho, zda nositelé veřejné správy tuto činnost vykonávají jako svou základní kompetenci, lze za finanční správu v širším smyslu považovat veškerou činnost, která metodami a formami veřejné správy působí na materiální základ veřejného sektoru včetně dopadu na soukromý sektor. V užším smyslu se finanční správa omezuje na činnosti zejména dekoncentrovaných orgánů, do jejichž působnosti patří realizace výkonné moci při nakládaní s veřejnými peněžními prostředky, čímž se finanční správa omezuje pouze na správu veřejných financí.
Finanční správa fiskálních činností představuje veřejnou správu realizovanou v souvislosti s fungováním veřejných peněžních fondů. Centralizovaný peněžní fond státu je spravován zejména vládou a ministerstvem financí.