Postavní postavení vlády ČR, její odpovědnost.
Kdy se jedná o důvěře vlády
když sama vláda předloží PS žádost o vyslovení důvěry ( čl.71 Ústavy )
když sama PS vysloví vládě nedůvěru ( čl.72 Ústavy )
Návrh na vyslovení nedůvěry vládě projednává PS , je-li podán písemně nejméně 50 poslanců. K přijetí návrhu je třeba souhlasu nadpoloviční většiny všech poslanců.
Instituce demise vlády ( složení funkce ) nastává v situacích :
jestliže PS zamítla její žádost o vyslovení důvěry
jestliže PS jí vyslovila nedůvěru
vždy po ustavující schůzi nově zvolené PS
Ve všech těchto případech je prezident povinen demise vlády přijmout. Jestliže by vláda demisi nepodala , prezident ji odvolá.
Vláda
Vláda má podle Ústavy ( čl.78 ) zvláštní typ normotvorné pravomoci. Může totiž vydávat nařízení k provedení zákona a v jeho mezích , podepisovaná předsedou vlády a příslušným resortním ministrem a vyhlašovaná ve sbírce zákonů. S ústavními normami či zákony rozporné nařízení vlády se může stát součástí procesu abstraktní kontroly ústavnosti před Ústavním soudem ČR. Ústava předvídá , že součástí výkonné moci jsou vedle vlády ministerstva a jiné správní úřady. Ty společně s orgány územní samosprávy mohou na základě a v mezích zákona vydávat právní předpisy , jsou-li k tomu zákonem zmocněny ( čl.79 Ústavy ). Obsahový nesoulad takového předpisu se zákonem či normou vyšší právní síly se může stát opět předmětem řízení před Ústavním soudem. V případě orgánů územní samosprávy ústavy zakládá možnost pro obecní ( městské ) rady vydávat tzv. obecně závazné vyhlášky na základě výslovného zmocnění.