Kontinuita a diskontinuita při vzniku Československa, tzv. recepční normy.
Recepční zákon ve svém čl. 3 přenáší působnost bývalého Federálního shromáždění ČSFR a jeho předsednictva v podmínkách České republiky na Českou národní radu a její předsednictvo , působnost vlády ČSFR , včetně Hlavní vojenské prokuratury , převzal Nejvyšší soud ČR. Podle čl. 106 Ústavy se dnem účinnosti této Ústavy České národní rady stává Poslaneckou sněmovnou se stávající 4 letou volební periodou. Nositelkou zákonodárné moci v ČR je Česká národní rada.
Žádný z recepčních zákonů neakceptovala převod působností soudců bývalého Ústavního soudu ČSFR na Nejvyšší soud České republiky , avšak převedl pracovníky Kancléře bývalého Ústavního soudu ČSFR , pokud s tím souhlasili , do struktury Nejvyššího soudu ČR.
Kontinuita a diskontinuita území
Ústava ČR přebírá ústavní zákony vyjmenovaných předcházejících parlamentů , které upravují státní hranici ČR. Tím je jednoznačně potvrzena kontinuita území nové ČR s teritoriem bývalé České republiky jako části federálního Československa.
Kontinuita a diskontinuita právní
Součástí ústavního pořádku ČR se mj. stala Listina základních práv a svobod , dále též ústavní zákony upravující státní hranici ČR. Tyto převzaté dokumenty svědčí o částečné ústavněprávní kontinuitě České republiky s Československem. Zároveň však je tu nová Ústava ČR , které upravuje zcela nové části materie ústavního práva , čímž zakládá částečnou přetržitost ústavního vývoje čl.112 odst.2.
Odstavec 3 čl. 112 Ústavy , podle něhož ústavní zákony platné na území České republiky ke dni účinnosti nové Ústavy mají sílu zákona. Ústava tímto obecně určené ústavní zákony převzalo , ale snížila o stupeň jejich právní sílu. Tím je také nepřevzala do ústavního pořádku , ale od právního řádu ČR. Ústavní zákon dále stanoví pravidlo pro prosazování rozporu mezi převzatým , federálním předpisem a právním předpisem téže právní síly vydaným před zánikem ČSFR. V případě rozporu těchto právních norem má přednost právní předpis ČR.
Recepční zákon ze dne 15.12.1992 byl svým textem schopen založit novou ústavní mocenskou situaci nové ČR od 1.1.1993 pro případ , že by ČNR neschválila novou ústavu. Ta byla však schválena 16.12.1992.