Zneužití dominantního postavení
32. Zneužití dominantního postavení – čl. 82 SES – obecně diskutujte
Zákaz zneužívání dominantního postavení
Není zakázáno samo výsadní postavení na trhu, ale taková činnost, kde by došlo ke zneužívání tohoto postavení. Skutkovou podstatu zneužívání dominantního postavení tvoří několik prvků:
a) dominantní postavení soutěžitele
ESD charakterizoval dominantní postavení věci UNITED BRANDS jako „pozici hospodářské síly podniku, která mu umožňuje, aby na trhu zabránil účinné konkurenci tím, že se bude schopen chovat velkém rozsahu a nezávisle na zbylých účastnících trhu.
b) zneužívání tohoto postavení, ve formě horizontální (ve vztahu ke konkurentovi), nebo vertikální ( ve vztahu k odběratelům a dodavatelům)
podstata tkví zejména ve vnucování nepřiměřených nákupních nebo prodejních cen, nebo jiných podmínek…
ESD charakterizoval zneužívání v rozhodnutí AKZO II jako „způsoby chování podniku v dominantním postavení, které mohou ovlivnit trh, na kterém již je díky přítomnosti tohoto podniku soutěž oslabena a snaha o zabránění jejího obnovení.
Pokud dominantní podnik plánuje změnu ve své strategii, může požádat Komisi o tzv. negativní posudek, který jeho budoucí chování posoudí.
c) zneužívání dominantního postavení ovlivňuje obchod mezi členskými státy EU (postačuje i teoretická možnost, že se tak stane)
musí zde dojít k citelnému zásahu do ochodu mezi členskými státy