POŠKOZOVÁNÍ SPOTŘEBITELE
– objekt : řádné podnikání v obch.činnosti při prodeji zboží a služeb, poctivost reklamy a majetek spotřebitele
– 2 SP v 2 alineách
a) k T odpovědnosti se vyžaduje způsobení škody nikoli nepatrné
b) způs. škody se nevyžaduje
– pojmy spotřebitele, prodávající, služby – vykládat dle Z o ochraně spotřebitele
ad a)
– jednání : pachatel na cizím majetku způsobí škodu nikoli nepatrnou tím, že poškozuje spotřebitele
– speciální případ podvodu, přísněji trestný
– spotřebitel = FO, kt. nakupuje zboží / užívá služby pro sebe / přísl. své domácnosti
– není to podnikatel co kupuje pro podnik..atd
– demonstrativně způsoby šizení : jakost, množství, hmotnost…i nesprávný návod -) škoda
– nikoli nepatrná = nejm. 5000 Kč
– poškozený = FO i PO
– pachatel : jen prodávající, i když podniká neoP
– zavinění má formu úmyslu
ad b)
– jednání : pachatel ve větším rozsahu uvede na trh výrobky, práce / služby a zatají přitom jejich podstatné vady
– uvedení na trh= nabídka neurč. počtu zákazníků
– služba = jakákoliv činnost určená k nabídce spotřebiteli
– podst. vady = výrazně ztěžují užívání (i zkreslování výsledků namátkových zkoušek)
– větší rozsah – finanční hodnota nejm. 50 000 Kč
– pachatelem = ten, kdo R o uvedení výrobku…na trh / kdo skutečně uvádí
– úmyslný TČ
– tato SP je ohrožovací (nemusí nutně dojít k poškození spotřebitele)
– vyšší sazba : člen organiz. skupiny, značný prospěch, recidiva