Ochrana spotřebitele. Úprava odpovědnosti výrobce za vadné výrobky
Je jednou z nejnovějších politik ES. Členské státy mohou přijmout přísnější ochranná opatření, než jaká vyplývají z činnosti ES. Taková opatření však musí být slučitelná s právem ES a notifikována Komisi. Formou jsou zejm. harmonizační směrnice – úprava je sice rozsáhlá, ale nekompletní, ponechán velký prostor pro vnitroúpravu.
5 zákl. práv spotřebitelů :
1. ochrana zdraví a bezpečnosti spotřebitelů
2. ochrana hospodářských zájmů spotřebitelů
3. podpora informovanosti spotřebitele
4. dostupnost prostředků k úspěšnému dovolání se svých práv
5. právo na zastoupení a na účast při rozhodování Komise
Ochrana zdraví a bezpečnosti spotřebitele :
Patří zde např. směrnice týkající se potravin, směrnice týkající se bezpečnosti spotřebitel ve zvláštních případech (např. farmacie atd.), směrnice o všeobecné bezpečnosti výrobků (prevence nehod, minimalizace rizika, informace), ale zejm. :
Směrnice o odpovědnosti za výrobek :
Obsahuje hmotněprávní úpravu odpovědnosti výrobce v situaci, kdy byla vadným výrobkem způsobena škoda.
Vadný výrobek je takový, který neposkytuje bezpečnost, kterou oprávněná osoba může s ohledem na všechny okolnosti očekávat.