Hlasování o důvěře:
– vláda může žádost o vyslovení důvěry spojit s nějakým zákonem (ale nemusí) jako jeho dovětek, který musí poslanecká sněmovna do 30 dnů projednat (schválit – vláda dostane důvěru , zamítnou – vláda nedostala důvěru) Hlasování o nedůvěře: (pokud již vláda funguje) – nástroj opozice – 50 poslanců musí podat písemně návrh k tomuto hlasování – pokud k tomuto hlasování dojde jedná se opět o hlasování o důvěře, kde se pro či proti musí vyjádřit většina tj. 101 poslanců A) Kreační pravomoc – volba prezidenta ČR Poslanecká sněmovna Př. rozhoduje o obsazení rady pro televizní a rozhlasové vysílání, svým rozhodnutím může vytvářet komory, volí ombudsmana a jeho zástupce (návrhy dává senát a prezident) Senát Kontrolní pravomoc př. veřejná slyšení (kontrolní pravomoc nepřímá), zákonná opatření Zákonná opatření (článek 33 Ústavy ČR) – může vydávat legislativní akty s celostátní působností a platností Omezení pro vydávání zákonných opatření: 1.) Poslanecká sněmovna nefunguje (byla rozpuštěna, nebo nebyla zvolena) 2.) To co upravují nelze upravit podzákonným předpisem 3.) Nelze čekat (tzn. musí se bezodkladně přijmout např. předpis v úrovni zákona ) Materie: (zákonná opatření se nesmí týkat) – Ústavních zákonů – Volebních změn – Změny státního rozpočtu – Mezinárodních smluv (jimiž by byli přesouvány kompetence na mezinárodní orgány) Ratifikace: (zákonných opatření) – po zvolení poslaneckou sněmovnou, která je musí potvrdit zákonem Legislativní proces Začátek (zákony smí předkladat): – vláda (mělo by to být ve většině případů) – senát (jako celek) – poslanec či skupina poslanců – zastupitelstva krajů – podnět kohokoliv jiného (návrh zákona musí předložit poslanec, vláda ……) Zákony se sestavují na základě úvah o nutnosti úpravy některé oblasti fungování společnosti nebo změny/novelizace zastaralých ustanovení.