Financování EU
Evropská unie nemá vlastní rozpočet, ale opírá se o rozpočet ES. S rozpočtem jsem spojeny následující problémy: – přerozdělování od bohatších k chudším = solidarita – boj o moc jednotlivých institucí o účast v procesu financování EU (zejména Rada x EP) Příjmy:
|
V 50. a 60. letech tvořily příjmy ES příspěvky členských států. V 70. letech byly podepsány rozpočtové dohody ® vznikla rozpočtová struktura se 3 zdroji: · cla placená na vnějších hranicích EU za dovážené zboží (cla vybírají členské státy, mohou si ponechat 10 % vybrané částky na pokrytí administrativních výdajů. Zbývajících 90 % pak jde do rozpočtu EU) ® 14 % · zemědělské dávky hrazené na vnějších hranicích EU za dovoz zemědělských produktů ® od 80. let – podíl z DPH vybrané členskými státy. Tento podíl se neustále zvyšuje, nyní činí již přes 1 % (1,4%) – „penalizuje“ země s vysokým DPH ® > 38 % v roce 1988 přidán čtvrtý zdroj: · příspěvky členských států dle výše HDP. Tento zdroj slouží pro doplnění příjmů (k vyrovnání rozdílu mezi příjmy a výdaji). Max. může činit 1,27 % HDP EU. ® 43 % Výdaje: · Společná zemědělská politika – nejrozsáhlejší výdaj ® pod 50 % · Strukturální fondy ® 30 % · Administrativní výdaje institucí (budovy, personál…) · Podpora výzkumu · Rozvojová pomoc