Legislativní proces parlamentu
Legislativní proces parlamentu
1) Zákonodárná iniciativa
návrh zákona může podat poslanec, skupina poslanců, senát nebo zastupitelstvo vyššího územního samosprávního celku
vláda může podat jen návrh na Zákon o st. závěrečném účtu a Zákon o st. rozpočtu (tyto zákony projednává jen Poslanecká sněmovna)
2) Projednání návrhu zákona
provádí se ve třech čteních
1. čtení – do Poslanecké sněmovny přijde návrh zákona, koná se o něm tzv. obecná rozprava
– o návrhu zákona se hlasuje, může dojít k následujícím variantám:
a) návrh se zamítne
b) návrh se vrátí navrhovateli k přepracování
c) návrh projde do dalšího čtení a zároveň se přikáže k projednání příslušnými výkony
– mezi 1. a 2. čtením musí uplynout minimálně 24 hodin
2. čtení – návrh zákona se určitým způsobem projednává, výbor má na projednání 60 dní (Poslanecká sněmovna může tuto dobu zkrátit nebo prodloužit max. o 20 dní)
– nejprve vystoupí navrhovatel a uvede předložený návrh zákona
– vystoupí zpravodaj výboru, ten je pověřen aby přednesl stanovisko na kterém se výbor dohodl (buď doporučí nebo ne)
– koná se obecná rozprava, na jejím závěru je návrh zákona schválen nebo zamítnut
– pokud je návrh schválen, koná se podrobná rozprava, vystupují poslanci a předkládají pozměňovací návrhy, různá doplnění či změny
3. čtení – koná se rozprava, kde se upravuje text po gramatické stránce a kontext, nesmí se ale podávat doplňovací změny co do obsahu
– na závěr čtení se hlasuje:
a) o všech pozměňujících a doplňujících návrzích
b) o zákonu jako celku včetně změn a doplňků, které byly schváleny