FLEXIBILNÍ INTEGRACE
– FLEXIBILNÍ INTEGRACE (úzká spolupráce):
– jde o výjimku z obecné závaznosti komunitárního práva
– skupina členských států, která si přeje na určitém území užší spolupráci a hodlá uskutečnit na tomto území intenzivnější spolupráci, může to provést za splnění urč. předpokladů
– čl. 43 a. n. SEU, právní předpisy zavazují pouze zúčastněné státy
– co bylo dosaženo, nemá být úzkou spoluprací zpochybněno
– nemá být ohrožována funkce Společenství
– členské státy nezúčastněné na úzké spolupráci nesmí být omezeny ve svých právech a povinnostech ve vztahu ke Společenství
– prostředky úzké spolupráce mají být jen subsidiární
– musí o ni usilovat alespoň osm států => tím se má zabránit, aby malé skupiny států sledovaly partikulární cíle a též se očekává, že z této spolupráce vzejde impuls, který může vést k obdobnému integračnímu postupu zbylé části Společenství
– jiné členské státy se mohou připojit; připojí-li se všechny => změna integračních cílů a tím i zakládacích smluv
– má být zaměřena na podporu cílů Unie a Společenství; státy se nemohou odchýlit od zásady loajality
– může být používána jako krajní řešení – pokud existuje deficit v realizaci cílů Smlouvy, přičemž o jeho překonání byly již činěny vážné pokusy, které ale nemohly být uskutečněny
– nevztahuje se na oblasti, které jsou součástí výlučné působnosti Společenství
– je nepřípustné, aby takto docházelo k diskriminaci nebo omezování obchodu mezi člen. státy
– Schengenský systém tím nesmí být dotčen
– nejsou tím přenášeny nové dodatečné pravomoci na Společenství, to by bylo neslučitelné s pravidlem autonomní jednotné pravomoci Společenství
– uskutečňují se tak cíle Společenství, avšak dále jdoucím způsobem, než to platí v rámci států, které se úzké spolupráce nezúčastňují
– rozhoduje o tom Rada kvalifikovanou většinou na návrh Komise a po konzultaci EP musí své důvody státům oznámit a ty mohou zamítnutí napadnout žalobou o neplatnost
– od Nicejské smlouvy je možné provádět úzkou spolupráci v rámci druhého pilíře EU X ale otázky vojenského nebo obranného charakteru jsou zcela vyloučeny z úzké spolupráce; základem je respektování ustanovení o společné zahraničně bezpečnostní politice; úzká spolupráce v této oblasti je pouze krajní prostředek; pr. akty vydané v tomto rámci se nestávají součástí acquis communautaire
– i úzká spolupráce v oblasti třetího pilíře – ve věcech trestního práva